logotyp

SKN „Dialog” ma przyjemność przedstawić recenzję książki „Co robić, gdy się martwisz” napisanej przez dr Dawn Huebner. Poniższa recenzja powstała we współpracy z Wydawnictwem Levyz.

Książka jest dostępna na stronie wydawnictwa - https://levyz.pl/.../co-robic-gdy-sie-martwisz.../.... Zapraszamy do lektury!

Każdy z nas zmaga się czasem w życiu z lękiem czy różnego rodzaju zmartwieniami. Często w takich momentach marzymy, aby cofnąć się do dzieciństwa, które może nam się kojarzyć z okresem zabawy i niczym niezmąconej, wolnej od niepokojów beztroski. W rzeczywistości również i dzieci mają swoje lęki i to czasem, w skrajnych przypadkach, nawet tak silne, że mogą napawać je paraliżującym strachem i uniemożliwiać normalne funkcjonowanie oraz prawidłowy rozwój.

Rodzice i inne osoby z otoczenia (nauczyciele, opiekunowie) często jednak nie wiedzą jak sobie radzić z dziecięcymi zmartwieniami, tym bardziej że skuteczne w przypadku dorosłych, logiczne metody w odniesieniu do dzieci często po prostu nie działają. Z pomocą przychodzi dr Dawn Huebner - psycholog kliniczna, psychoterapeutka, mama oraz autorka wielu polecanych przez Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne poradników dla dzieci, których sprzedaż sięgnęła milionów egzemplarzy.

W swoim poradniku "Co robić, gdy się martwisz?” przedstawia ona proste i zrozumiałe dla dziecka sposoby radzenia sobie ze zmartwieniami. Metody te zaczerpnięte są z nurtu behawioralno-poznawczego, w którym pracuje autorka i u podstaw którego leży założenie, że poprzez zmianę wyuczonego, błędnego i krzywdzącego dla pacjenta (klienta) sposobu myślenia można uzyskać zmianę nastroju i zachowania. Zgodnie z tą tezą w pierwszych rozdziałach poradnika dr Huebner kładzie nacisk na oswojenie dziecka z jego lękami i zmianę jego sposobu myślenia o nich. W przystępny sposób tłumaczy czytelnikowi, czym właściwie są, skąd się biorą i jak bardzo są uciążliwe w codziennym życiu jego zmartwienia, a także podkreśla, że to od niego zależy, czy będzie je „pielęgnować” czy też postanowi się ich pozbyć. Podaje również mnóstwo zaczerpniętych z życia przykładów, które mają uświadomić dziecku, jak bardzo jego lęki mogą być dla niego uciążliwe każdego dnia, zabierając mu radość z codziennych doświadczeń oraz uniemożliwiając mu nawiązywanie nowych przyjaźni, czy rozwijanie swoich zainteresowań. W ten sposób pokazuje dziecku, że bez zmartwień żyłoby mu się lepiej i podkreśla, że uwolnienie się od nich, choć może nie być proste, to jest jak najbardziej możliwe.

Autorka podkreśla również, jak ważne jest, aby dziecko postrzegało lęk nie jako jakąś swoją wadę czy niedoskonałość, lecz jako odrębną od siebie postać, coś zewnętrznego i niechcianego - “dręczyciela”, którego można pozbyć się ze swojego życia. I właśnie temu procesowi poświęcona jest dalsza część książki, w której autorka przedstawia konkretne sposoby radzenia sobie z obawami. Podaje ona szereg prostych, przystępnych i obrazowych wskazówek obejmujących chociażby korzystanie z logicznego myślenia, poświęcanie mniej czasu na martwienie się (w czym może pomóc pomysłowa “skrzynka ze zmartwieniami”) oraz aktywne spieranie się z “dręczycielami”. Ponadto uprzedza i etykietuje możliwe emocje oraz zmartwienia dziecka, a także przewiduje jego przyszłe możliwe reakcje, wyzwania oraz potencjalne problemy, które mogą je spotkać podczas walki ze swoim strachem. Wyjaśnia, że to po prostu element procesu niezbędny do osiągnięcia celu, jakim jest pozbycie się lęku.

Dodatkowym atutem książki są wykonane przez Bonnie Matthews ilustracje oraz liczne ćwiczenia i zadania do wykonania. Umożliwiają one (a nawet niejako wymuszają) większe zaangażowanie dziecka zarówno w lekturę książki, jak i w sam proces walczenia z jego zmartwieniami.

Podsumowując, poradnik jest niewątpliwie niezwykle ciekawym i praktycznym narzędziem do pracy z dzieckiem i do wykorzystania zarówno przez rodziców, nauczycieli, jak i zawodowych terapeutów. Jego lektura jest jednak warta polecenia właściwie każdemu. Przedstawione w książce rady mogą być cenne np. dla nieco starszych “lękliwych” osób, a także dla tych, którzy są po prostu zainteresowani różnymi nurtami psychoterapii, w szczególności nurtem behawioralno-poznawczym. Rady podane przez autorkę wynikają bezpośrednio z zasad tego nurtu, w przystępny sposób można więc zapoznać się z jego założeniami i prześledzić ich wykorzystanie w praktyce.

Gosia Kopycka

 

Studenckie Koło Naukowe Psychoterapii DIALOG
Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego
ul. Stawki 5/7, 00-183 Warszawa
logotyp